0-6 jaar
Jonge kinderen (0 tot 6 jaar) in therapie – de IMH-Visie
De ontwikkeling van kinderen verloopt vanaf de geboorte tot het zesde jaar stormachtig. Uit onderzoek weten we dat deze prille jaren veel invloed hebben op de latere ontwikkeling. Dit betekent dat het van groot belang is om snel hulp te bieden als ouders problemen ervaren. Zowel om de ontwikkeling van het kind in goede banen te leiden als om ouders (weer) vertrouwen te geven in hun ouderschap. In deze fase van de ontwikkeling van een kind zijn er nog veel mogelijkheden voor verandering. De diagnostiek en de behandeling van jonge kinderen en hun ouders vraagt een specifieke visie en expertise van hulpverleners. Het uitgangspunt van de Infant Mental Health visie is dat baby’s, peuters, kleuters en hun ouders onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. “Infant” staat voor baby’s en peuters en “mental health” voor emotionele gezondheid.
Welke problemen behandelen we?
Onze hulp kan zinvol zijn als uw kind problemen heeft op ontwikkelingsterreinen als eten, slapen of het maken van contact. Ook kan het zijn dat uw kind erg druk is of juist te stil, niet lekker in zijn vel zit, snel van slag is of zich niet gemakkelijk laat troosten. Tevens valt te denken aan kinderen die niet goed luisteren of snel driftig zijn. Ook als uw kind een nare ervaring heeft meegemaakt (traumatische gebeurtenis) of als er moeilijke omstandigheden spelen, bieden wij hulp. Hulp kan ook zinvol zijn als u als ouder twijfels heeft over het ouderschap of daarvan niet kan genieten, of als u zich door uw baby, peuter of kleuter overvraagd voelt. Ook bieden wij hulp aan aanstaande ouders. De zwangerschapsperiode kan gepaard gaan met vragen en onzekerheden en het kan heel zinvol zijn om al in dit stadium daarvoor hulp te zoeken.
Wat voor soorten therapie bieden wij?
5-gesprekkenmodel
Deze kortdurende behandeling (ongeveer 5 keer) zetten we in als we in korte tijd gezamenlijk goed kunnen bepalen waarop de behandeling zich moet richten en denken dat een kortdurend traject volstaat.
Modified Interaction Guidance (MIG)
De MIG is een kortdurende specialistische behandeling die wordt ingezet als er sprake is van een verstoorde ouder/kind-relatie.
Ouder-baby-peuter psychotherapie (o.a. Watch-Wait-Wonder)
Soms is een langer traject nodig om de problemen aan te pakken. Ouder-baby-peuter psychotherapie helpt om meer zicht te krijgen op die processen waarvan we ons niet altijd bewust zijn, wat leidt tot meer inzicht in het probleem. Ook jonge kinderen worden actief betrokken en één of allebei de ouders zijn altijd aanwezig.
FloorPlay
FloorPlay is een ontwikkelingsgerichte spelmethodiek voor jonge kinderen bij wie de ontwikkeling minder vanzelfsprekend verloopt, bijvoorbeeld jonge kinderen die lastig contact maken met anderen. Zowel ouders als kind zijn bij de sessies aanwezig.
Ouderbegeleiding
Ouderbegeleiding is een vorm van psychotherapie, waarin het ouderschap centraal staat. Dat kan gaan van praktische adviezen hoe met bepaalde problemen in de relatie met je kind om te gaan tot een meer diepgaand psychologisch proces over jezelf als ouder.
EMDR (Storytelling)
EMDR is een behandeling die gebruikt voor mensen die een traumatische ervaringen hebben meegemaakt. EMDR-behandeling is met enkele aanpassingen ook geschikt voor hele jonge kinderen. We gebruiken daarvoor de methode van Lovett (Storytelling).
Onze werkwijze
Er wordt gestart met één of twee intakegesprekken, waarin we kennis maken en stil staan bij de problemen die spelen. Ook kijken we naar de dingen die goed gaan. We staan stil bij de ontwikkeling van uw zoontje of dochtertje en de ontwikkeling van u als ouder. We hebben het ook over hoe de band tussen u als ouders en uw kind zich heeft ontwikkeld. Na deze eerste gesprekken worden er ook ouder/kind-observaties gedaan. U ‘speelt’ dan samen met uw kind zoals u dat gewend bent om te doen. Soms nodigen we ook alle gezinsleden uit om te kijken naar de interacties in het gezin. Deze observaties worden opgenomen op video en we bespreken deze met elkaar na. Soms wordt gekozen voor een uitgebreider diagnostisch traject. Op basis van alle informatie wordt een behandelplan opgesteld. De vraag die u als ouders heeft is daarbij leidend en samen bepalen we welke doelen we willen bereiken en op welke manier we daar gaan proberen te komen. Gedurende het behandeltraject evalueren we met enige regelmaat of we op de goede weg zitten, of we het behandelplan moeten veranderen, of wanneer de therapie kan worden afgerond. Alleen met uw toestemming wordt informatie (waaronder verslaglegging) gedeeld met de verwijzer en andere betrokkenen. Op het einde van de behandeling meten we ‘cliënttevredenheid’ met een digitale vragenlijst.